کد مطلب:161320 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:111

چرا امام حسین زنان و کودکان را به کربلا برد
چرا امام حسین علیه السلام برای سفر به عراق، اهل بیت را به همراه خود برد؟ مگر از عاقبت این كار خبر نداشت كه دشمن زنان و كودكان را به اسارت می گیرد و با غیر از او كاری ندارد؟

پاسخ:

امام علاوه بر اینكه از شهادت خود و یاران باوفایش و نیز اسارت اهل بیت علیهم السلام آگاهی داشتند، هدف مشخصی نیز داشتند كه جز با شهادت و اسارت خاندانش به آن نمی رسیدند.

آوردن خاندان امام حسین علیه السلام به كربلا، از جمله تاكتیك های تبلیغی آن حضرت به شمار می رود تا به این وسیله ندای حق و حقیقت را به گوش انسانهای ناآگاه برسانند و وجدانهای خفته را بیدار سازند.

هدف امام حسین علیه السلام كشتن خود و یاران و اسارت اهل بیت علیهم السلام نبود، بلكه هدف احیاء اسلام بود. قیام او برای توجه دادن مردم به فساد بنی امیه بود و اینكه حكومت آنان، اسلامی نیست؛ بلكه بر عكس در صدد نابودی اسلام هستند.

امام ثابت كردند كه دشمن حاضر نیست احدی از بنی هاشم زنده بماند، حتی طفل شیرخوار را هم هدف تیر قرار خواهند داد. با زنان و كودكان هم طوری رفتار خواهند


نمود كه با مشركین ترك و دیلم آنطور رفتار نمی كنند. آن حضرت با حركت و قیام حساب شده ی خود ثابت كرد كه بنی امیه كه با اسم اسلام بر اریكه ی قدرت تكیه می زنند و مدعی مسلمانی هستند، نظرشان جز نابودی اسلام و آثار نبوت و ریاست و حكومت چیز دیگری نیست. [1] . و این اهداف با آوردن اهل بیت علیهم السلام به كربلا و بخصوص وقایع پس از شهادت كه مهمترین بخش نهضت امام حسین علیه السلام بود، به دست آمد.



[1] حماسه ي حسيني ج 3، ص 340 - بررسي تاريخ عاشورا، ص 31.